Blog

A vitaminok fajtái

A rohanó és stresszel teli világunkban fontos, hogy az ember mindig friss és energikus legyen. Ennek érdekében fontos odafigyelnünk a megfelelő vitaminbevitelre. A vitaminok szerepe rendkívül fontos a szervezet működésében.

 

A vitaminok fajtái nagy szerepet játszanak egészségünkben, jólétünkben.

Összefoglaltuk, hogyan  csoportosíthatók a különböző vitaminok fajtái. A vitaminoknak két fajtáját különböztetjük meg: a zsírban és a vízben oldódó vitaminokat.

A vitaminok fajtái: zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminok hosszabb időre is képesek raktározódni a szervezetben. Elsősorban a zsíros ételekben találhatók meg, mint például az állati zsiradékban (pl. vajban), a zöldségolajokban, a tejtermékekben. A zsírban oldódó vitaminok az A-, a D-, az E- és a K-vitamin. Túlzott bevitelük szintén betegségek kialakulásához vezethet.

A vitamin (retinol)

Megtalálható: margarin, saláta, petrezselyem, paraj, sárgarépa, barack. Hiánya a szem, a bőr és a nyálkahártya kiszáradásához vezethet, látásromlást eredményezhet.

D vitamin (kalciferolok)

Megtalálható leginkább a vajban, tejszínben és a vitaminozott margarinokban, csiperkegombában, zabpehelyben, búzacsírában, élesztőben. Hiánya a csontok fejlődési zavarát okozhatja, gyermekekben angolkórt, felnőttekben csontlágyulást idézhet elő. Esős, ködös időben nő a D- vitamin igény!

E vitamin (tokoferolok)

Megtalálható a gabonamagvak csíráiban, növényi olajokban. Hiánya  izomsorvadáshoz, idegrendszeri megbetegedésekhez vezethet.

K vitamin (fillokinon)

Előfordulása: brokkoli, káposzta, fejes saláta, paraj, tejtermékek. Hiánya esetén a véralvadási faktor csökken és vérzékenység alakul ki.

A vitaminok fajtái: vízben oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminokat szervezetünk nem tudja tárolni, ezért sokkal gyakrabban kell pótolnunk őket. Ebbe a csoportba a B-vitaminok, a C-vitaminok és a folsav tartoznak. A vízben oldódó vitaminok a gyümölcsökben, zöldségekben és a különböző magvakban találhatók meg.

C vitamin (aszkorbinsav)

Előforduláas: csipkebogyó, zöldpaprika, citrom, narancs, alma, káposzta, brokkoli, burgonya. Hiánya fáradtságérzéssel, szélsőséges esetben skorbut kialakulásával jár, növekszik a fertőzésekre való hajlam.

B vitaminok

B1 (tiamin)

Megtalálható: élesztő, hántolatlan rizs, korpás búza, zabliszt, földimogyoró, hüvelyesek. Hiánytünetek: ideggyengeség, szívgyengeség, étvágytalanság formájában jelentkezhet.

B2 (riboflavin)

Megtalálható: tej, élesztő, olajos magvak, hüvelyesek. Hiánya zájzugrepedést, bőrgyulladást, gyomor-bélrendszeri tüneteket, valamint visszamaradást okoz a növekedésben.

B3 (nikotinsav)

Megtalálható:  teljes kiőrlésű gabona, hüvelyesek, kemény héjú gyümölcsök, burgonya. Hiánytünetek: napfénynek kitett bőrfelületek elszíneződése, nyelv- és bőrgyulladás, hasmenés, súlyos esetben szellemi leépülés.

B5 (pantoténsav)

Megtalálható: aszalt és kemény héjú gyümölcsökben főleg. Hiánya rendkívül ritka, a lábujjak zsibbadását és bizsergését okozza.

B6 (piridoxin)

megtalálható: tejtermékek, korpa, borsó, uborka. Hiánya idegességet, álmatlanságot, zsíranyagcsere-zavart, bőrproblémákat idéz elő.

B9 (folsav)

Legjobban a leveles zöldségekben fordul elő. Hiánya a fehérvérsejtek megfogyatkozását okozhatja. Jelenléte segíti a vas és a B12-vitamin felszívódását.

Összegzés

Minden vitamin fajtát a legjobb felszívódás érdekében reggeli étkezés után vagy legkésőbb délelőtt bő folyadékkal kell bevenni.
A vitaminok felvételének optimális és legegyszerűbb módja az érett friss gyümölcs és zöldség elfogyasztásával, illetve a kiegyensúlyozott táplálkozással valósul meg, mely által a vitaminok közvetlen felszívódása és beépülése is a szervezet valódi szükségletének megfelelően történik meg. Figyelni kell arra is, hogy az ételek elkészítése során a vitaminok 10-50%-a is elbomolhat, elveszhet. Az egészséges szervezet működéséhez nemcsak vitaminokra, hanem ásványi anyagokra és nyomelemekre is szükség van.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

A vitaminok szerepe az egészségben

A vitaminok olyan összetett anyagok, melyek létfontosságúak a szervezet számára, és ezért nap, mint nap hozzájuk kell jutnia. Egyes vitaminokat a szervezet maga is elő tud állítani, amennyiben rendelkezésére áll a megfelelő alapanyag, többségüket azonban kívülről, a táplálékkal kell bevinni. Nélkülözhetetlenek egészségünkhöz, növekedésünkhöz, vitalitásunkhoz és általános jólétünkhöz. A vitaminok szerepe tehát nem vitatott egészségünk megtartásában, vagy akár a gyógyulásban.

a vitaminok nélkülözhetetlenek egészségünk megtartásához.

A vitaminok szerepe az anyagcserében

A vitaminoknak az anyagcserében is jelentős szerepe van, az optimális működéshez fontos, hogy a megfelelő vitaminok megfelelő mennyiségben legyenek jelen az étrendünkben. A vitaminoknak megkülönböztetjük természetes és mesterséges forrásait. Bár a kémiailag előállított vitaminok is működnek, mégis hatékonyabbak a természetes források, így a vitaminok felvételének optimális és legegyszerűbb módja az érett friss gyümölcs és zöldség fogyasztásával, illetve a kiegyensúlyozott táplálkozással valósul meg.

A vitaminok szerepe az immunrendszer működésében

Az immunrendszer optimális működéséhez nélkülözhetetlen a vitaminok megfelelő mennyiségű jelenléte. Amennyiben bármelyik vitamin bevitele nem fedezi a napi szükségletet, immunrendszerünk működésében kisebb-nagyobb zavarok léphetnek fel. Ezért a vitaminok szerepe az immunrendszer működésében nélkülözhetetlen.

A vitaminok szerepe az erőnlétben

A testi-lelki egyensúly elválaszthatatlan egymástól. Fizikai és mentális állapotunk kölcsönösen hatnak egymásra: szellemi teljesítőképességünk nagyban függ testi kondíciónktól. A súlyos energiavesztés elkerülésében fontos szerepet játszanak a vitaminok, melyek segítenek csökkenteni a civilizációs tüneteket: stresszt, általános túlhajszoltságot, kimerültséget. Ugyanakkor fontos, hogy időt szakítsunk a tesit és mentális erőnlétünk karbantartására, edzésére is.

Összegzés

Láthatjuk, hogy a vitaminok szerepe minden embernél fontos tényező egészsége fenntartásának érdekében. Vannak, akik a táplálékukban igyekeznek bevinni a megfelelő mennyiséget, vannak, akik a pirulákra esküsznek. Érdemes a természetes beviteli módot választani, ebben az esetben viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy ételeink elkészítése közben – párolás, főzés, sütés – azok vitamintartalma jelentősen csökkenhet. Ezért rendszeresen fogyasszunk friss gyümölcsöket és zöldségeket is!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS