Blog

Milyen vitamint szedjek edzéshez?

A vitaminok egy sportoló életében az étrend-kiegészítés alapját képezik. Vitaminok nélkül nem lehet optimális a fejlődés. Az izomtömeg növekedés elengedhetetlen feltételét képezik, de szerepet játszanak a csontsűrűségben, és gyakorlatilag a test általános működésének feltételeit jelentik. Így gyakran felmerül a kérdés, milyen vitamint szedjek edzéshez?

A vitaminok egy sportoló életében az étrend-kiegészítés alapját képezik.

Multivitamin, az erőnlét feltuningolására

Kezdők és haladók számára egyaránt javasolt egy multivitamin készítmény. Ez olyan termék, amelyben minden vitamin és ásványi anyag, nyomelem megtalálható. Célszerű egy erősebb készítményt vásárolni, mivel ezek biztosan fedezik a napi vitamin igényt. Túladagolástól nem kell tartanunk, ugyanis még a legerősebb készítmények sem érik el a veszélyes mértéket az összetevők terén.

Egyéb vitaminok a hatékony edzéstervhez

A multivitaminon kívül érdemes a vitaminok fajtái közül is válogatnunk. Egyes vizsgálatok eredménye szerint már kis mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitaminhiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét. Az immunvédekezésünk sem működik jól ezek nélkül.

A B-vitaminok a nagy megerőltetéssel járó sportot űzők számára fontosak, mivel az energiatermelésben és a sejtek megújulásában vesznek részt. B-vitaminok első sorban a tejes kiőrlésű gabonában fordulnak elő.

Az A-, C- és E-vitaminok fontos antioxidánsok, a szabadgyökök megkötésében és a sejtvédelemben vesznek hatékonyan részt. Hatékonyan támogatják az immunrendszerünket is.

Nem mehetünk el szó nélkül az edzésterv fontossága mellett sem. Lényeges, hogy szakszerű edzésterv alapján erősítsük magunkat. Akár trénerrel, akár személyi edzővel dolgozol, mindenképp konzultálj vele is a számodra javasolt vitaminokról az edzés mellé.

Összegzés

Az edzés komplexen veszi igénybe a szervezetet. Egy stresszforrás a szervezet és az izmok számára. Főleg kezdetben, amikor a test nincs hozzászokva az intenzív megterheléshez. Fontos, hogy támogassuk az immunrendszerünket és megfelelő tápanyagot adjunk testünknek. Enélkül sajnos könnyen az ellenkezőjét érhetjük el, mint ami miatt edzeni kezdtünk.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

A vitaminok fajtái

A rohanó és stresszel teli világunkban fontos, hogy az ember mindig friss és energikus legyen. Ennek érdekében fontos odafigyelnünk a megfelelő vitaminbevitelre. A vitaminok szerepe rendkívül fontos a szervezet működésében.

 

A vitaminok fajtái nagy szerepet játszanak egészségünkben, jólétünkben.

Összefoglaltuk, hogyan  csoportosíthatók a különböző vitaminok fajtái. A vitaminoknak két fajtáját különböztetjük meg: a zsírban és a vízben oldódó vitaminokat.

A vitaminok fajtái: zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminok hosszabb időre is képesek raktározódni a szervezetben. Elsősorban a zsíros ételekben találhatók meg, mint például az állati zsiradékban (pl. vajban), a zöldségolajokban, a tejtermékekben. A zsírban oldódó vitaminok az A-, a D-, az E- és a K-vitamin. Túlzott bevitelük szintén betegségek kialakulásához vezethet.

A vitamin (retinol)

Megtalálható: margarin, saláta, petrezselyem, paraj, sárgarépa, barack. Hiánya a szem, a bőr és a nyálkahártya kiszáradásához vezethet, látásromlást eredményezhet.

D vitamin (kalciferolok)

Megtalálható leginkább a vajban, tejszínben és a vitaminozott margarinokban, csiperkegombában, zabpehelyben, búzacsírában, élesztőben. Hiánya a csontok fejlődési zavarát okozhatja, gyermekekben angolkórt, felnőttekben csontlágyulást idézhet elő. Esős, ködös időben nő a D- vitamin igény!

E vitamin (tokoferolok)

Megtalálható a gabonamagvak csíráiban, növényi olajokban. Hiánya  izomsorvadáshoz, idegrendszeri megbetegedésekhez vezethet.

K vitamin (fillokinon)

Előfordulása: brokkoli, káposzta, fejes saláta, paraj, tejtermékek. Hiánya esetén a véralvadási faktor csökken és vérzékenység alakul ki.

A vitaminok fajtái: vízben oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminokat szervezetünk nem tudja tárolni, ezért sokkal gyakrabban kell pótolnunk őket. Ebbe a csoportba a B-vitaminok, a C-vitaminok és a folsav tartoznak. A vízben oldódó vitaminok a gyümölcsökben, zöldségekben és a különböző magvakban találhatók meg.

C vitamin (aszkorbinsav)

Előforduláas: csipkebogyó, zöldpaprika, citrom, narancs, alma, káposzta, brokkoli, burgonya. Hiánya fáradtságérzéssel, szélsőséges esetben skorbut kialakulásával jár, növekszik a fertőzésekre való hajlam.

B vitaminok

B1 (tiamin)

Megtalálható: élesztő, hántolatlan rizs, korpás búza, zabliszt, földimogyoró, hüvelyesek. Hiánytünetek: ideggyengeség, szívgyengeség, étvágytalanság formájában jelentkezhet.

B2 (riboflavin)

Megtalálható: tej, élesztő, olajos magvak, hüvelyesek. Hiánya zájzugrepedést, bőrgyulladást, gyomor-bélrendszeri tüneteket, valamint visszamaradást okoz a növekedésben.

B3 (nikotinsav)

Megtalálható:  teljes kiőrlésű gabona, hüvelyesek, kemény héjú gyümölcsök, burgonya. Hiánytünetek: napfénynek kitett bőrfelületek elszíneződése, nyelv- és bőrgyulladás, hasmenés, súlyos esetben szellemi leépülés.

B5 (pantoténsav)

Megtalálható: aszalt és kemény héjú gyümölcsökben főleg. Hiánya rendkívül ritka, a lábujjak zsibbadását és bizsergését okozza.

B6 (piridoxin)

megtalálható: tejtermékek, korpa, borsó, uborka. Hiánya idegességet, álmatlanságot, zsíranyagcsere-zavart, bőrproblémákat idéz elő.

B9 (folsav)

Legjobban a leveles zöldségekben fordul elő. Hiánya a fehérvérsejtek megfogyatkozását okozhatja. Jelenléte segíti a vas és a B12-vitamin felszívódását.

Összegzés

Minden vitamin fajtát a legjobb felszívódás érdekében reggeli étkezés után vagy legkésőbb délelőtt bő folyadékkal kell bevenni.
A vitaminok felvételének optimális és legegyszerűbb módja az érett friss gyümölcs és zöldség elfogyasztásával, illetve a kiegyensúlyozott táplálkozással valósul meg, mely által a vitaminok közvetlen felszívódása és beépülése is a szervezet valódi szükségletének megfelelően történik meg. Figyelni kell arra is, hogy az ételek elkészítése során a vitaminok 10-50%-a is elbomolhat, elveszhet. Az egészséges szervezet működéséhez nemcsak vitaminokra, hanem ásványi anyagokra és nyomelemekre is szükség van.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

A vitaminok szerepe az egészségben

A vitaminok olyan összetett anyagok, melyek létfontosságúak a szervezet számára, és ezért nap, mint nap hozzájuk kell jutnia. Egyes vitaminokat a szervezet maga is elő tud állítani, amennyiben rendelkezésére áll a megfelelő alapanyag, többségüket azonban kívülről, a táplálékkal kell bevinni. Nélkülözhetetlenek egészségünkhöz, növekedésünkhöz, vitalitásunkhoz és általános jólétünkhöz. A vitaminok szerepe tehát nem vitatott egészségünk megtartásában, vagy akár a gyógyulásban.

a vitaminok nélkülözhetetlenek egészségünk megtartásához.

A vitaminok szerepe az anyagcserében

A vitaminoknak az anyagcserében is jelentős szerepe van, az optimális működéshez fontos, hogy a megfelelő vitaminok megfelelő mennyiségben legyenek jelen az étrendünkben. A vitaminoknak megkülönböztetjük természetes és mesterséges forrásait. Bár a kémiailag előállított vitaminok is működnek, mégis hatékonyabbak a természetes források, így a vitaminok felvételének optimális és legegyszerűbb módja az érett friss gyümölcs és zöldség fogyasztásával, illetve a kiegyensúlyozott táplálkozással valósul meg.

A vitaminok szerepe az immunrendszer működésében

Az immunrendszer optimális működéséhez nélkülözhetetlen a vitaminok megfelelő mennyiségű jelenléte. Amennyiben bármelyik vitamin bevitele nem fedezi a napi szükségletet, immunrendszerünk működésében kisebb-nagyobb zavarok léphetnek fel. Ezért a vitaminok szerepe az immunrendszer működésében nélkülözhetetlen.

A vitaminok szerepe az erőnlétben

A testi-lelki egyensúly elválaszthatatlan egymástól. Fizikai és mentális állapotunk kölcsönösen hatnak egymásra: szellemi teljesítőképességünk nagyban függ testi kondíciónktól. A súlyos energiavesztés elkerülésében fontos szerepet játszanak a vitaminok, melyek segítenek csökkenteni a civilizációs tüneteket: stresszt, általános túlhajszoltságot, kimerültséget. Ugyanakkor fontos, hogy időt szakítsunk a tesit és mentális erőnlétünk karbantartására, edzésére is.

Összegzés

Láthatjuk, hogy a vitaminok szerepe minden embernél fontos tényező egészsége fenntartásának érdekében. Vannak, akik a táplálékukban igyekeznek bevinni a megfelelő mennyiséget, vannak, akik a pirulákra esküsznek. Érdemes a természetes beviteli módot választani, ebben az esetben viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy ételeink elkészítése közben – párolás, főzés, sütés – azok vitamintartalma jelentősen csökkenhet. Ezért rendszeresen fogyasszunk friss gyümölcsöket és zöldségeket is!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS